

SCHATKAART MAKEN
midden/bovenbouw
5 minuten voorbereiden
60/75 minuten voor de les
per kind:
- een vel A3-papier (dik papier werkt het mooist)
- een potlood en gum
- fineliner
- een bekertje water
- een theezakje (earl grey/rooibos geven een mooie kleur af)
- een bakje rijst per kind
- indien gewenst: waterverf
Voorbereiding
Voorafgaand aan de les heb ik de opdracht op een mysterieuze wijze alvast geïntroduceerd aan de kinderen. Ik vroeg hen een bakje rijst mee te nemen van huis, omdat we een reis zouden gaan maken. Dit zorgde natuurlijk voor een hoop speculaties en fantasieën. Waar hoop jij dat we heengaan? Wat zou jouw droombestemming zijn?
Dit zorgt al voor wat ideeën op het moment dat je met de opdracht start. Zelf vind ik zo’n aanloop heel erg leuk. Houd in dit geval wel een pak rijst achter de hand! Maar je kunt dit natuurlijk ook achterwege laten en zelf voor de rijst zorgen en voor een andere introductie gaan.






Stap 1:
Introduceer de opdracht. Dat kan bijvoorbeeld zoals ik hierboven geschetst heb, maar je bent hier natuurlijk vrij in. Ik gebruikte hiervoor mijn PowerPoint presentatie. Vertel wat je gaat doen en welke stappen de kinderen gaan doorlopen. Ik vind het fijn de opdracht te maken en aan het eind van de introductie te laten zien, zodat ze zien wat ze gaan maken als ze de stappen volgen.
Stap 2:
Kinderen kleuren hun schatkaart in met thee. Dompel het theezakje in het water, zodat alle thee in het zakje nat wordt. Knijp het theezakje een beetje uit in je bekertje en wrijf er daarmee goed mee over je papier. Let bij deze stap op twee dingen: niet te hard wrijven, want dan scheurt het theezakje en zorg dat het theezakje niet te nat is bij het wrijven, want uiteindelijk zorgt dat voor scheuren in het papier en duurt het langer voordat je door kunt met de volgende stap. Deze stap is klaar wanneer het vel licht verkleurd is. Het hoeft niet effen, want de vlekkerigheid voegt juist meer ‘oudheid’ toe aan je kaart!
Stap 3:
Is stap 2 klaar en is het papier droog? Dan kun je door naar stap 3. Pak je rijst en verdeel deze in bergjes op je papier. Je kunt daarna nog wat schuiven met je rijst als je wil, maar denk er vooral niet te veel over na!
Stap 4:
Omlijn de buitenste lijnen van je bergen rijst met potlood. Dit is de omlijning van jouw land. Maak bijvoorbeeld van een enkele rijstkorrel die van een grote berg weg ligt een eigen eilandje. Probeer de contouren van de rijst te volgen, zodat je een wat grillige lijn krijgt. Daardoor krijgt het landschap een realistisch effect.
Stap 5:
Verwijder de rijst. Je ziet nu jouw eigen landschap op je vel papier. Misschien wil je toch nog een eilandje erbij, dan herhaal je stappen 3, 4 en 5 nogmaals.
Stap 6: Ga met de fineliner over je potloodlijnen heen*. Het is echt belangrijk dat je papier hiervoor droog is!
*Let op! Wil je delen van jouw kaart extra accentueren, dan kun je waterverf gebruiken. Doe dit eerst en ga daarna met je met de fineliner omlijnen, anders gaat dit vlekken! Ik spreek uit ervaring ;-)
Stap 7:
Voeg nu landschapselementen toe. Je kunt denken aan bomen, gebergten, rivieren of meren, maar ook dorpen en steden, kastelen, plaatsnamen en wegen!
Stap 8:
De kers op de taart: het bedenken van een naam! Dit kan voor kinderen een lastige opdracht zijn. Ik heb ze laten brainstormen door ze na te laten denken over welke namen ze mooi vonden. Zo konden ze stukjes uit die namen gebruiken voor hun eigen landnaam. Je kunt hierbij denken aan namen van landen, hun eigen naam, namen van hobby’s, favoriete karakters uit spelletjes of titels van boeken.
Heel veel plezier ermee! Liefs, Patty





Ben je geïnteresseerd in de bijpassende PowerPoint? Stuur me dan een berichtje via het contactformulier. Ik vraag hier een kleine vergoeding van €2,- voor. Je ontvangt dan: een PowerPoint met 8 dia's, het stappenplan uitgeschreven voor de kinderen (volledig aanpasbaar) met leuke geluidseffecten die passen bij de opdracht.